“Het nieuwe programma kan gecombineerd worden met mijn bedrijf”

Charissa Jong-Tjien-Fa deed in het verleden mee aan verschillende reality-programma’s. Ze werd in 2012 met haar zus derde in het NET5-programma Peking Express  en in 2014 won ze met haar partner Cheat On Me op RTL5. Beide programma’s werden in het buitenland opgenomen, wat Jong-Tjien-Fa erg aantrekkelijk vond. Dit jaar is ze weer te zien in een reality-programma van RTL.

Waarom deed je in 2012 mee aan het programma Peking Express?
„Ik keek al jaren naar dat programma en vond het een erg leuk programma. Ik wilde altijd al een bijzondere reis maken en iets van de wereld zien, dat waren de redenen waarom ik mij voor dit programma opgaf. Ik had mij er samen met mijn zus voor opgegeven en we werden uitgekozen, ondanks de vele aanmeldingen.”

Screenshot: Charissa met haar partner in het programma Cheat on me

Screenshot: Charissa met haar partner in het programma Cheat on me

Hoe heb je jouw deelname aan dit programma ervaren?
„Het was heel leuk, maar ook emotioneel gezien zwaar om aan dit programma mee te doen. Iedere dag kwam er iets anders op ons pad, het was een soort emotionele achtbaan. De ene dag was je blij, daarna verdrietig omdat niets lukte en daarna weer depressief omdat je op een armoedige boerderij moest slapen. Ik had het echter niet willen missen. Als ik nu terugkijk op mijn deelname ben ik nog wel trots op mij en mijn zus omdat we toch bijna in de finale stonden.”

Werd je na afloop van het programma herkend op straat?
„Ja, ik werd regelmatig herkend op straat. Veel mensen zeiden dat ze ons leuk vonden, maar misschien zeiden ze dat wel tegen iedereen. Soms zag ik op Twitter wel eens iets naars voorbij komen. Iemand schreef dat wij maar domme danseressen waren. Dat was erg jammer, aangezien ik tweetalig vwo gedaan heb en een universitaire opleiding afgerond heb. Ik had zoiets wel verwacht, maar het was toch vervelend om te lezen. Als je op televisie komt, moet je er rekening mee houden dat iedereen een mening over je heeft. Ik sta sterk in mijn schoenen dus mensen mogen zoiets vinden. Ik weet namelijk dat het niet zo is.”

Waarom deed je mee aan het programma Cheat on me?
„Als je eenmaal aan een programma heb meegedaan, wordt je soms benaderd voor andere programma’s. Zo was dit ook bij mij het geval. Mijn vriend, Jamie, is niet echt iemand die van televisie houdt, maar ik heb hem toch kunnen overhalen om mee te doen aan dit programma. We zijn er blind ingestapt, want van te voren wist niemand wat voor programma het precies was. We wisten alleen dat het op een eiland werd opgenomen en dat wij onze liefde geheim moesten houden. Ik hoopte echter niet dat het een soort Temptation Island zou worden, geen ordinair programma. Ik werkte toen als projectmanager, een serieuze baan, en wilde dat niet op het spel zetten. Ik vind dat ik mij goed gedragen heb en niet op een vreemde manier op televisie ben gekomen.”

Hoe waren de reacties op dit programma?
„Dat was heel anders dan bij Peking Express. Dit programma werd uitgezonden op RTL5 en trok daarmee een jonger publiek aan. Ik heb nu een eigen bedrijf met danseressen en modellen op festivals en feesten. Tijdens deze feesten kwamen mensen vaak naar mij toe om bijvoorbeeld op de foto te gaan. Het was niet vervelend, maar ik wilde ook gewoon een beetje normaal kunnen lopen. Over ons waren de kijkers wel positief, maar bij andere kandidaten was dit niet altijd het geval. Sommige deelneemsters werden voor hoeren uitgemaakt, dat was heel vreemd om te zien. Als je niet tegen zulke kritiek kan, moet je het allemaal niet gaan lezen.”

Een artikel op internet berichtte dat jullie acteurs zouden zijn. Wat vind je daar van?
„Ik heb dat toentertijd ook gelezen, dat was erg jammer om te zien. We zouden allemaal verzonnen relaties hebben, maar ik wist echter dat het niet zo was. Ik was tijdens Cheat On Me zwanger van mijn vriend Jamie en ik ben nu zwanger van ons tweede kind. Als onze relatie verzonnen zou zijn, zouden wij nu niet meer bij elkaar zijn. Zulke berichten kunnen mij als persoon in twijfel trekken en mijn geloofwaardigheid ook. Het is triest dat zulke berichten de wereld in komen. Ik denk dat de schrijver zelf graag in de spotlights staat en dat zo probeer te komen.”

Ben je binnenkort weer op televisie te zien?
„Ja, ik ben momenteel met RTL bezig met een aantal dingen. Ik mag er nu nog niets over zeggen en weet nog niet precies wanneer het op televisie komt maar het is wel een soort reality-programma. Reality-programma’s trekken mij niet meer, maar ik zeg toch ‘ja’ omdat het programma dit keer gecombineerd kan worden met mijn bedrijf.”

Onderschatten veel mensen de gevolgen van reality-televisie?
„Ja, dat denk ik wel. Veel mensen denken dat ze bekend kunnen worden door zulke programma’s, maar vergeten de nadelen. Het is moeilijk als je een gezin hebt wanneer je een bekend gezicht van reality-televisie bent. Tijdens het stappen komen er vrouwen op Jamie af en mannen op mij. Mensen maken foto’s van je en ook van je kind, dat is lastig en van te voren denk je hier niet aan. Ondanks dat ik aan een reality-programma mee heb gedaan, hou ik wel van mijn privacy.”

Plaats een reactie