Kandidate ‘Rot op naar je eigen land’ voelt zich misleid en gemanipuleerd

Het gloednieuwe reality-programma Rot op naar je eigen land gaat vanavond van start. In dit programma ervaren zes Nederlanders, met een uitgesproken mening over het vluchtelingenbeleid, het leven van een vluchteling. Het programma zorgde, voordat het op de buis te zien was, al voor behoorlijk wat opschudding. Froukje Reinders werd benaderd om mee te doen aan het programma, maar werd uiteindelijk niet geselecteerd om daadwerkelijk mee te gaan op reis. Een PVV-collega van Reinders deed uiteindelijk wel mee met het programma.

Hoe bent u benaderd om mee te doen aan dit programma?
„Ik liep vorig jaar campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen namens de PVV in Scheveningen. Er liepen daar een paar dames en zij vroegen de standpunten van mij en mijn man over het vluchtelingenbeleid. Zij vonden dat wij misschien wel geschikt waren voor een programma en ik vroeg voor welk programma het was. Het zou voor een nieuw programma De reis van je leven zijn. Wij zouden naar landen gaan waar vluchtelingen leven zonder contact met thuis. Ik ging op gesprek in Amsterdam en later bleek dat mijn PVV-collega’s daar ook waren geweest.”

Het programma volgt zes mensen die het leven van een vluchteling ervaren

Screenshot: Het programma volgt zes mensen die het leven van een vluchteling ervaren

Waarom bent u niet uitgekozen om mee te doen aan het programma?
„De productie vond dat mijn standpunten over de kwestie niet overeen kwamen met wat zij wilden. Ze denken dat PVV-stemmers tegen alle buitenlanders zijn, maar dat is niet het geval. Wij zijn tegen de buitenlanders die hier de boel verzieken. Als iemand in zijn eigen land niet kan leven, is diegene hier welkom maar dat geldt niet voor gelukzoekers. Ik heb zat vrienden afkomstig uit het buitenland, betere vrienden kan je niet hebben. De buitenlanders die het hier verzieken, verpesten het alleen ook voor hen.”

Was u bang voor bepaalde reacties als u mee zou doen aan het programma?
„Nee, dat niet. Ik ben iemand die sterk in mijn schoenen staan en ik sta voor de dingen die ik zeg. In mijn geval zou dit niet zoveel hebben uitgemaakt.”

Had u meegedaan aan het programma wanneer u de daadwerkelijke titel vanaf het begin wist?
„Nee, dan had ik niet meegedaan aan de voorrondes van het programma. Deze titel klinkt hartstikke vervelend, alsof iedereen terug naar zijn eigen land moet. De titel geeft al een bepaald beeld over de mensen die het niet eens zijn met het vluchtelingenbeleid.”

Uw PVV-collega Willeke (foto, tweede van de voorste rij) doet wel mee aan het programma. Heeft zij spijt van haar deelname?
„Als zij had geweten wat er allemaal op haar af zou komen, had ze nooit meegedaan. Ik sprak haar en ze vertelde dat ze op een vreselijke manier is neergezet, omdat zij anders dacht dan de productie. Door de vooraankondigingen is haar dochter ook bedreigd en zijn spullen van haar vernield. Zo ver gaat het, echt verschrikkelijk.”

Liesbeth Moret, woordvoerster van de Evangelische Omroep, laat weten zich niet te kunnen vinden in bepaalde uitspraken van Reinders. „Het klopt dat het programma een andere werktitel had, maar alle deelnemers wisten dat dit niet de daadwerkelijke titel van het programma zou worden. Wij hebben hiervoor gekozen omdat wij het format niet wilden weggeven aan de kandidaten.”, zegt Moret. „Vanaf het begin was het voor de kandidaten ook duidelijk dat de reis geen pretreisje zou zijn. We zijn met zes mensen op pad gegaan en voor vijf hiervan was dit compleet duidelijk. De andere kandidaten zeggen dat zij niet onder valse voorwendselen zijn meegenomen”, aldus Moret.

De vierdelige serie, gepresenteerd door Dennis van der Geest, is vanaf vanavond te zien om 21.10 uur bij de EO op NPO2.

Plaats een reactie