“Ik wil niet ordinair en plat op televisie komen, maar gewoon als mezelf”

De 23-jarige Kelly Havenaar deed in 2013 mee aan het RTL5-programma Take Me Out. Wanneer Kelly terugkijkt op haar tijd in het programma beschouwt zij deze periode als een tegenvallende periode. Naast haar deelname doet Kelly verschillend figuratiewerk, in Van God Los en de film Homies. Ze werd ook gevraagd om mee te doen aan het nieuwe seizoen van het BNN-programma Love At First Kiss, maar hier bedankte zij voor.

Hoe heb je jouw tijd in Take Me Out ervaren?
„Mijn deelname aan Take Me Out was mijn eerste ervaring op televisie. Ik keek naar de eerdere seizoenen van het programma en zag er de humor wel van in. Via een vriendin kwam ik ook in het programma terecht. Toen ik zelf op de set stond, kwam ik er achter hoe nep het programma eigenlijk is. Er werden allerlei dingen in elkaar gezet en antwoorden en acties werden verzonnen. Ik heb niet heel lang in het programma gezeten omdat ik het niet bij mij vond passen.”

Kelly Havenaar met Jan Kooijman, presentator van Take Me Out.

Kelly Havenaar met Jan Kooijman, presentator van Take Me Out.

Waarom vond je het niet bij jou passen?
„Het programma stond recht tegenover De Wereld Draait Door en hierdoor waren de kijkcijfers niet erg hoog. Mensen van de productie kwamen naar mij toe of ik een aantal dingen wilde verzinnen, maar ik zat daar niet op te wachten. Ik wilde mijzelf niet verlagen naar een bepaald niveau, omdat ik zo niet bekend wil staan. Ik wil gezien worden als Kelly die leuke dingen doet met styling, maar niet als Kelly die allemaal ordinaire dingen heeft gedaan. Uiteindelijk moest ik op de reservebank plaatsnemen en moest ik tijdens alle opnamedagen aan de zijkant zitten en toekijken. Ik kon niet zelf uit het programma stappen omdat ik daarvoor had getekend. Uiteindelijk werd mij verteld dat ik te netjes was voor het programma en niet meer hoefde te komen. Ook de dates waren nep, want negen van de tien dates vonden nooit plaats.”

Hoe waren de reacties op jouw deelname aan het programma?
„Ik werd af en toe wel herkend op straat, maar niet vaak. Soms kreeg ik wel berichtjes via Facebook dat mensen mij hadden gezien, dat was leuk. Er waren natuurlijk ook negatieve reacties, bijvoorbeeld op Twitter. Ik trok mij dat eerst heel erg aan, maar er waren ook veel leuke reacties. Zo kreeg en krijg ik nog altijd berichtjes van kleine meisjes die mij nog steeds volgen. Zij denken dat ik iemand ben omdat ik op televisie ben geweest, dat is hartstikke leuk.”

Was je bang voor de gevolgen van Take Me Out?
„Ik dacht er wel aan. Ik wilde gewoon mezelf blijven en niet als een slet gezien worden. Er is bij mij veel geknipt omdat ik niet spannend genoeg was. Ik wilde niet meewerken aan die verzonnen acties, omdat het een beeld achterlaat bij de kijker. De kandidaten weten dat het allemaal verzonnen is, maar de kijker natuurlijk niet. Ik wilde ook niet dat mijn ouders zich gingen afvragen wat hun dochter allemaal uitspookte. Ik heb er spijt van dat ik er aan meegedaan heb, ondanks dat ik wel een beetje herkend werd door het programma.”

Je bent ook gevraagd voor het programma Love at First Kiss. Waarom deed je hier niet aan mee?
„Ik werd via een castingbureau benaderd om mee te doen aan dit programma. Ik wist alleen niet wat voor programma het precies was, maar wel dat het van BNN was. Ik vind BNN leuk, verfrissend en jong dus ik nam de gok. Later bleek het een datingprogramma te zijn waarbij je eest met iemand zoent en daarna pas gaat daten. Ik dacht: daar gaan we weer. Het programma zou meer bekeken worden dan Take Me Out, omdat het bij de publieke omroep zat. Ik vond het idee dat je eerst met iemand zou zoenen nogal ordinair en plat. Ik wilde mezelf niet voor lul zetten. Ik wil dingen doen op televisie die dicht bij mij of mijn werk staan.”

Waar denk je dan aan?
„Mensen vragen wel eens of ik niet zelf een reality-programma zou willen over mijn werk of zou willen vloggen. Dat vind ik leuk en hierdoor kunnen mensen zien wat ik met mijn werk doe en zien ze meer dan een foto op Instagram. Ik wil een rolmodel zijn voor mensen die ook de styling-wereld in willen. Ik wil niet als een ordinaire meid op televisie komen die graag in de spotlight staat.”

De uitvoerend producent van Take Me Out namens Blue Circle, reageert op de uitspraken van Kelly. „Wij informeren kandidaten voorafgaand aan de opnames altijd over de exacte opzet en inhoud van een programma, zo ook ingeval van Take Me Out. Tijdens de opnames van Take Me Out zijn er nooit woorden in de mond gelegd van de kandidaten, maar we verwachtten wel dat de kandidaten wisten wat het programma inhield, het was bovendien niet het eerste seizoen”, zegt de uitvoerend producent. „Dus er werd natuurlijk wel gevraagd om leuk en assertief mee te doen met de opdrachten en een pakkend antwoord te geven op vragen. Een antwoord als ‘ik vind zijn broek niet mooi’ of ‘zijn haar is niet leuk’, waar veel kandidaten mee komen, is niet interessant genoeg om uit te zenden en de kandidaten werd dan ook gevraagd om niet dit soort antwoorden te geven. Het kwam natuurlijk voor dat kandidaten tijdens de opnames toch dichtklapten en ‘saaie’ antwoorden gaven, dat kan gebeuren natuurlijk. Onder druk van de camera’s kunnen mensen veranderen. Die kandidaten werden dan door ons op de reservebank gezet, in de hoop dat ze misschien in een ronde later wel weer wat assertiever zouden zijn.”

Over de dates is de uitvoerend producent ook duidelijk. „Wanneer twee mensen elkaar uitgekozen hadden via het programma, kregen zij de mogelijkheid om te daten. De kandidaten kregen een waardebon en konden hiermee op date gaan. Het was dus een keuze of zij wel of niet op date gingen, hierdoor gingen sommige dates waarschijnlijk niet door maar we konden moeilijk mensen dwingen om op date te gaan als ze elkaar toch niet leuk bleken te vinden. Maar gelukkig zijn er heel veel dates wel gewoon doorgegaan.”

Plaats een reactie