“Niet alles hoeft op televisie te komen, zeker dit onderwerp niet”

De Bevalling was één van de eerste reality-programma’s op de Nederlandse televisie. Het SBS6-programma ging in 1995 van start en volgde zwangere vrouwen in de laatste fase van hun zwangerschap en tijdens de bevalling. Dit programma was het eerste programma in zijn soort en later volgden er soortgelijke reality-programma als De Verloskundigenpraktijk en Kleine Baby’s, Grote Zorgen. Dit voorjaar brengt RTL8 het programma Ik Word Moeder op de buis en volgt RTL5 jonge stellen die hun eerste kind verwachten. De momenteel 45-jarige Miriam werd in 2000 benaderd om mee te doen aan De Bevalling.

Hoe bent u benaderd om mee te doen aan dit programma?
„Dat gebeurde op een erg merkwaardige manier. Ik werd opgenomen in het Ruwaard van Putten Ziekenhuis in Spijkenisse. Ik had destijds het HELPP-syndroom en mijn bevalling moest ingeleid worden. Vlak voordat ik ingeleid zou worden, werd er verteld dat er ook een cameraploeg rondliep om alles vast te leggen en of ik wilde meedoen aan De Bevalling. Ik heb daar toen hartelijk voor bedankt. Een vriendin van mij is toen wel in het programma gekomen, met alles open en bloot op het beeldscherm.”

Screenshot: De zwangerschap is al jaren een onderwerp in verschillende reality-programma's.

Screenshot: De zwangerschap is al jaren een onderwerp in verschillende reality-programma’s.

Waarom wilde u destijds niet meedoen aan het programma?
„De reden waarom ik toen niet wilde meedoen is vrij simpel. Ik vond dat niet alles op televisie hoefde te komen. Sommige dingen zijn gewoon privé, zeker dit onderwerp.”

Zou u nu een ander antwoord gegeven hebben, omdat reality-tv nu bekender is?
„Nee, ik denk er nog steeds hetzelfde over. Ik denk echter wel dat het nu op een andere manier in beeld gebracht kan worden. Het zou nu soms heftiger in beeld kunnen komen, maar in sommige gevallen ook mooier en meer bescheiden. In De Bevalling was écht alles te zien, dat zou nu niet meer het geval zijn.”

Denkt u dat het algemene beeld over reality-tv in de afgelopen jaren is veranderd?
„Ja, dat denk ik wel. Vroeger waren er veel verschillende meningen over reality-televisie. Aan de andere kant was het toen wel heel bijzonder om jouw ‘15 minutes of fame’ te krijgen. Tegenwoordig is het veel normaler om op televisie te komen.”

Plaats een reactie