Een leven na reality-tv: Ruud Benard

Het is dit jaar zestien jaar geleden dat de eerste grote reality-show op de Nederlandse televisie te zien was: Big Brother. Het programma, ontwikkeld door onder andere John de Mol, ging in 1999 in première en werd een regelrechte kijkcijferhit. Een groep mensen verbleef gedurende honderd dagen in een villa en heel Nederland kon meekijken wat de inwoners deden. Tegenwoordig klinkt dit als een standaard reality-concept, maar toentertijd was het dé mediahype. Ruud Benard werd tweede achter winnaar Bart Spring in ‘t Veld. Benard werd plots een bekende Nederlander, wat hem uiteindelijk geen successen opleverde.

Benard was, voordat hij het huis inging, sportmasseur. Maar uitspraken als ‘Effe knuffelen’ en ’Laat je niet gek maken’ leverde Benard landelijke bekendheid op. Na zijn deelname aan het programma bracht Benard een cd uit, was hij te gast in verschillende programma’s en verdiende hij zijn geld met vele schnabbels. Echter volgde na zijn deelname ook het bekende zwart gat.

Ruud Benard tijdens zijn deelname aan Big Brother

Ruud Benard tijdens zijn deelname aan Big Brother

„Je bent opeens een bekende Nederlander”, zegt Benard in 2009 tegenover Omroep Brabant. „Je komt het huis uit en er komen vijftien miljoen mensen op je af, die allemaal iets van je willen. De één heeft goede bedoelingen en de ander slechte”, zegt hij. „Het was een mooie tijd, maar ik heb ook zeker veel dingen geleerd. Ik krijg nog steeds aanvragen van mensen of ik ergens langs wil komen en ik word nog steeds gevraagd voor goede doelen. Het verbaasd mij dat na zo’n lange tijd men mij nog niet is vergeten. Dat is prachtig.”

Zijn deelname aan het programma leverde Benard echter ook negatieve dingen op. „Ik werd overspannen, raakte mijn vrouw kwijt en vertrok even naar Aruba”, vervolgt hij. „Wij hadden beter voorbereid moeten worden door Veronica, wat ons allemaal te wachten stond. We werden zo in het diepe gegooid. Ik moest daarna mijn wonden likken, maar heb wel ontzettend genoten.”

Vijf jaar later, wanneer het reality-programma Utopia van start gaat, kijkt Benard nogmaals terug op zijn Big Brother-periode in gesprek met BN De Stem. „Ik was in de periode na Big Brother misschien te egoïstisch. Daarmee heb ik mijn ex-vriendin Wiltrude en mijn dochter Bibi beschadigd. Dat doet nog steeds pijn. Er was een moment dat ik alles kwijt was: mijn vriendin, dochter, huis en mezelf”, stelt hij. „Ik lag bij mijn moeder op zolder te slapen, helemaal alleen. Ik had twee ton op de bank staan, maar was zo ongelukkig als de pest. Ik heb teruggevochten, ben een ander mens geworden, heb rust gevonden en ben nu gelukkig.”

Als Benard nu opnieuw mocht kiezen, had hij het wel geweten. „Ik was lekker als sportmasseur blijven werken”, zei hij afgelopen zomer tegenover Veronica Magazine. „Ik wilde zo veel mogelijk cashen, maar daar word je niet gelukkig van. Ik was mijn privacy kwijt en toen sloot ik mezelf maar op, wat helemaal niks voor mij is.” Momenteel is Benard werkzaam als pakketbezorger in Breda. „Ik kwam per ongeluk in die tv- en artiestenwereld terecht. Je kunt wel overleven, maar dan moet je alles in eigen beheer houden”, zegt hij. „Ik heb echt heel leuke dingen gedaan, hoor. Maar nu heb ik werk en mijn dochter en voor de rest zoeken ze het allemaal maar uit.”

Een gedachte over “Een leven na reality-tv: Ruud Benard

  1. Pingback: Bekend van TV | Televisiewetenschapper Reesink: “Producenten verantwoordelijk voor begeleiding deelnemers reality-tv”

Plaats een reactie