“Een nieuwe liefde zoeken kan ook zonder camera”

Het programma Wie trouwt mijn zoon? draait om een aantal vrijgezelle mannen die op zoek zijn naar de liefde. Deze mannen worden in deze zoektocht geholpen door hun vader of moeder. Eerder op dit blog deed Gerrit Beljaards zijn verhaal, die meedeed aan ditzelfde programma. Het programma werd in 2011 uitgezonden op RTL4 en verkaste daarna naar SBS6. Lauren* werd benaderd om in 2014 mee te doen aan het programma, maar zat hier niet op te wachten.

Op welke manier werd je benaderd voor dit programma?
„Ik had een account op een website over een hobby van mij. Ik kreeg uit het niets een berichtje van ene Sabine, die werkzaam was bij SBS. Kandidaat Stephen werd in het berichtje omschreven als een rustige jongen die erg veel van muziek en festivals hield. Verder was er te lezen dat hij mee deed aan het programma en dat Sabine mij, na het bekijken van mijn profiel, een zeer geschikte kandidate voor het programma vond. Ik vond het erg grappig dat zij mij wilde koppelen aan iemand, enkel omdat wij dezelfde, alternatieve, hobby hebben.”

Kandidaten in Wie trouwt mijn zoon? gaan met de hulp van hun vader of moeder op zoek naar een nieuwe liefde.

Kandidaten in Wie trouwt mijn zoon? gaan met de hulp van hun vader of moeder op zoek naar een nieuwe liefde.

Heb je uiteindelijk meegedaan aan het programma?
„Nee, ik zat hier echt niet op te wachten en heb niet eens gereageerd het bericht. Ik hoef niet via de televisie iemand te leren kennen, dat kan ook zonder camera. Ook vind ik dat de televisie vaak dingen overdrijft en zo komt er geen realistisch beeld uit de opnames. Ze laten in het programma een aantal meiden ‘vechten’ om een jongen, terwijl er blijkbaar te weinig gegadigden waren, omdat zij op deze manier kandidaten moeten vinden.”

Was je bang om op een negatieve manier op televisie te komen?
„Zo ver heb ik niet eens over het programma nagedacht. Het zou natuurlijk wel kunnen dat ze je in een negatief daglicht zetten. Wie trouwt mijn zoon? is nou niet echt het neusje van de zalm qua programmaconcepten. Misschien hadden ze het wel nodig om mensen in een negatief daglicht te zetten om zo meer kijkers te trekken.”

Zou je jezelf wel voor een ander datingprogramma opgeven?
„Nee, ik heb daar gewoon niets mee. Ik denk echter wel dat het bij andere programma’s niet zo gaat. Bij Boer Zoekt Vrouw bijvoorbeeld, daar denk ik niet dat Yvon Jaspers op zoek gaat naar vrouwen voor de boeren. Daar schrijven mensen zich zelf in voor het programma en dan is het alweer anders. Maar ik zou er alsnog niet aan meedoen, ongeacht hoe slecht of goed het concept is.”

Zou je op een andere manier wel op televisie willen komen?
„Ik zou mezelf niet opgeven voor een programma. Als ik echter gevraagd word om aan te schuiven in een programma om te praten over mijn vak, zou ik dat wel willen. Ik zou echter nooit meedoen aan reality-programma’s, dat vind ik niks.”

* De naam in dit artikel gefingeerd om mogelijke problemen in de toekomst te voorkomen.

Plaats een reactie